zondag 31 maart 2013

Maar 8 procent gebruikt social media om te solliciteren

Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van onderzoek- en adviesbureau Intelligence Group werden per kwartaal 5.000 personen ondervraagd over de keuze van solliciteren. De respondenten kiezen vooral voor een gerichte sollicitatie om in beeld te komen met werkgevers. ZZP'ers kiezen juist voor om vaak te gebruiken van hun netwerk om in contact te komen met bedrijven. 8 procent van de potentiĆ«le Nederlandse bevolking kiest ervoor om via de social media en talentpools in beeld te komen. De jongeren van 20 tot 29 jaar maakt slechts 10 procent gebruik hiervan.

Mijn visie:

Waarom is dit percentage zo laag?  Mijn mening is juist dat social media je kan helpen om in contact te komen met bedrijven. Ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen een grote stap is om via social media te solliciteren dan via de traditionele manier. Het kan zijn dat ze niet houden van veranderingen en dat het voor hun zo goed is. Maar aan de ene kant denk ik dat het wel verstandig is om het wel te doen en meegaan in de technologische veranderingen in Nederland.  Er zitten namelijk voordelen. Voordeel is bijvoorbeeld dat het een snelle manier is om in contact te komen met bedrijven en het zoeken naar vacatures en dan meteen online reageren. 
Er zit echter ook nadelen aan zoals dat veel werkzoekende mensen privacy heel belangrijk vinden en uit schaamte willen ze niet dat iedereen weet dat ze werk zoeken en als ze dit wel gaan doen dan duurt het ook wel een tijdje om er aan te wennen.


Ik ben benieuwd naar jullie mening? Reageer hier onder! 


Bron: Hovemann, M. (26-03-2013). Maar 8 procent gebruikt social media bij solliciteren. Geraadpleegd op 31-03-2013). http://www.hrpraktijk.nl/topics/werving-selectie/nieuws/maar-8-procent-gebruikt-social-media-om-te-solliciteren