Uit het Arbeidsmarkt
GedragsOnderzoek (AGO) van onderzoek- en adviesbureau Intelligence Group werden
per kwartaal 5.000 personen ondervraagd over de keuze van solliciteren. De
respondenten kiezen vooral voor een gerichte sollicitatie om in beeld te komen
met werkgevers. ZZP'ers kiezen juist voor om vaak te gebruiken van hun netwerk
om in contact te komen met bedrijven. 8 procent van
de potentiƫle Nederlandse bevolking kiest ervoor om via de social
media en talentpools in beeld te komen. De jongeren van 20 tot 29 jaar maakt
slechts 10 procent gebruik hiervan.
Mijn visie:
Waarom is dit percentage zo laag?
Mijn mening is juist dat social media je kan helpen om in contact te
komen met bedrijven. Ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen een grote
stap is om via social media te solliciteren dan via de traditionele manier.
Het kan zijn dat ze niet houden van veranderingen en dat het voor hun zo goed
is. Maar aan de ene kant denk ik dat het wel verstandig is om het wel te doen
en meegaan in de technologische veranderingen in Nederland. Er
zitten namelijk voordelen. Voordeel is bijvoorbeeld dat het een snelle
manier is om in contact te komen met bedrijven en het zoeken naar vacatures en
dan meteen online reageren.
Er zit echter ook nadelen aan
zoals dat veel werkzoekende mensen privacy heel belangrijk vinden en uit
schaamte willen ze niet dat iedereen weet dat ze werk zoeken en als
ze dit wel gaan doen dan duurt het ook wel een tijdje om er aan te wennen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening? Reageer hier onder!
Bron: Hovemann, M. (26-03-2013). Maar 8 procent gebruikt social media bij solliciteren. Geraadpleegd op 31-03-2013). http://www.hrpraktijk.nl/topics/werving-selectie/nieuws/maar-8-procent-gebruikt-social-media-om-te-solliciteren